» Home  » back  » Inhalt
image
image
image
 
image Peter Gerlach image


Prof. Dr. Peter Gerlach


 
image
image
image
  »A Man With Properties -
But Which Ones ?«

Physiognomics 1474 to 1979 in Europe. Illustrations, Comments, and Bibliography
image
image
image
Verzeichnis der Autoren
image
 A  B  C  D  E  F  G 
 H  I  K  L  M  N  O 
 P  R  S  T  U  W  
image
image
image
Navigation im Dokument
image
image
image
luch
Charles Bell (*1774 Edinburg - † 1842 Worchestershire) 1806 Anatom in London, Chirurg Middlesex-Hospital, 1828 Prof. der Chirurgie London.

»Essays on the anatomy of expression in painting.« London, Longman, Hurst, Rees & Orme, 1806. 4°, XII, 186 u. 2 SS., gest.Titel, 7 Taf.

Essay I: „Uses of Anatomy to the Painter."
II: „Of the Skull and Form of the Head."
III: „Of the Muscles of the Face in Man and Animals."
IV: „Of the Expression of Passions."
V: „Idea of a Living Principle in the Expression of Emotion."
VI: „Of the Economy of the Living Body as it relates to Expression and Character in Painting."

Problem der physiognomischen (moralischen) und wissenschaftlichen (physiologischen) Deutung des Ausdrucks.
„In every possible condition and state of existence there is a certain character to be given to the body." Gesichtsmuskeln sind „instruments of that universal language which has been called instinctive."
Verweist auf Platon, Cicero, Augustinus (S. 20); Mengs, Leonardo (S. 22; Dürer (S. 22, 26); Camper (S. 26 - 30); Hogarth (S. 63); Le Brun (passim); Lomazzo (S. 177).

Bibliographie Hinweis: BM Bd. 2, S. 820; Bridson 1990, S. 250, E 727.
Literatur: Lemoine 1865, S. 101; Darwin 1874, S. 1 f; Hughes 1900, S. 11; Hartenberg 1908, S. 19 f; Fick 1928; Pollnow 1928, S. 183; Bühler 1933, S. 53 - 71; Frederick Cummings, ÞCharles Bell and the Anatomy of Expression." In: The Art Bulletin, 46, London 1964, S. 192 - 203 (Einfluß von Archibald Alison, »Essay on the Nature and Principles of Taste.« 1790); Kirchhoff 1965, S. 19 - 21; Brednow 1969, S. 18 f, 25; Curtis 1971, S. 9; Baur 1974, S. 155; Jordanova 1986; Shortland 1986, S. 389; Courtine (1988) 1992, S. 175, Anm. 3 (Basis für Darwin); Bordini 1989, S. 14, Abb. 12 - 13 (Verknüpfung von anatomischen Studien zur Erfassung der Expression, Studien nach Modell); Campe 1990, S. 462 f (Weiterführung von Parsons, Trennung von Untersuchung der zuständigen Muskeln und Ausdrucksanalyse), 557; West 1990, S. 89, Anm. 54; Jordanova 1993, S. 130 (Ansatz: Anatomie, Physiologie, Kunst, Theologie, Studium einer universellen Sprache, die aus von Gott entworfenen Zeichen besteht); Löbich 1993, S. 109; Caroli 1995, S. 224, Anm. 19, 267 (Titel der 2. Auflage!); Ludmilla Jordanova, „The Representation of the Body. Art and Medicine in the Works of Charles Bell." In: »Towards a Modern Art World, Studies in British Art I., ed. Brian Allen.« New Haven, Conn. 1995, S. 80 ff (historisch spezifischer Konservatismus; unusually rich case study for social and cultural history and as an example for historiographical dabate); Magli 1995, S. 335 (Rekurs auf platonische Pneuma-Theorie zur Erklärung des Ausdrucks der Passionen); Campe 1996, S. 624; Hartley 1996, S. 87 f, Anm. 15 (Vergleich der Essays mit 3. Auflage, 1844. London, George Bell & Sons!), 97 ff (Interesse an Struktur und nicht nur der Oberfläche des Körpers auch bei Künstlern), 120, Anm. 63 (alle Essays beschäftigen sich nur mit Formen und Gestalten des Gesichts, bis auf einen, der dem ganzen Körper gewidmet ist); Abb. 4. 11 - 14 (1877); Problem der physiognomischen (moralischen) und physiologischen (wissenschaftlichen) Untersuchung von Bell bis Darwin, die austauschbar erscheinen und keineswegs unüberbrückbare Gegensätze sind (S. 88, 114).

Exemplare: digital; Privatbesitz.

Bell 1844:
Charles Bell, »The Anatomy and Philosophy of Expression as connected with the fine arts. 3rd edition, enlarged.« London, John Murray, 1844. 8°, VIII, 265 SS., 40 lith. Abb. im Text, 4 Taf.

Essay I: „Theory of Beauty in the Countenance."; II: „Changes from Infancy from Age."; III: „Of those Sources of Expression in the Countenance which cannot be explained on the Idea of a Direct Influence of the Mind Upon the Feature."; IV: „Of the Muscles of the Face in Man."; V: „Of the Expression of Passion."; VI: „Of Expression in the Human Countenance."; VII: „Of Pain."; VIII: „Of Expression in Reference to the Body."; IX: „The Study of Anatomy as Necessary to Design."; X: „Uses of Anatomy to the Painter. A new edition of his »Essays [...]«; 1806, „with an Appendix on the nervous systems by Alexander Shaw." (S. 231 - 265, 4 Taf.).
Verweis auf Dürer, Camper (S. 25 ff), Winckelmann 1764, Hogarth (S. 61 f), Della Porta (S. 144), Lomazzo (S. 173).
Bibliographischer Nachweis: BM Bd. 14, S. 306; Bridson 1990, S. 254, E 781; NUC-Pre Bd. 44, S. 566.
Literatur: Piderit 1867, S. 4 - 5; Darwin 1872, S. 2; Duval 1874, S. 235; Tebaldi 1876, S. 557 f (untersuchte als Physiologe Ursachen menschlicher Mimik: Störung der äußeren Organe der Respiration); Montagu 1994, S. 101, 102 (verwendet Kunstwerke), 103 (Konzept der kommunikativen Funktion des Gesichtsausdrucks, Einbindung der Atmungsorgane in Argumentation); Magli 1995, S. 335; Campe 1996, S. 624; Hartley 1996, S. 116, Anm. 13 (London, George Bell & Sons, 1844), Anm. 15 (Vergleich der Kapitelüberschriften mit der 1. Auflage).

Exemplar: digital.

«« zur Hauptseite ««

© W.P.Gerlach  12.12.1999, revidiert 08.2019.
image
image
 © by pgerlach 2004 - mail to: Gerlach, Köln Top ^ 
image